onsdag 4. februar 2009

Cambodia

Angkor Wat, klare dokk finna Astrid??
Angkor Wat,


Gjengen me reiste sammen med:)

Halloen alle sammen!

I dag e siste dagen vaar i cambodia har vert 2 dager i Siem Reap og 3 dager i Phenom Phen. Turen bort gjekk faktisk over all forventning. Fyst kan me jo fortella litt om togturen. 15 timer og me trodde me sko slida. For me la oss sko me bare gaa bak i toget for aa kjoba oss naage aa drikka (cola), men d va litt av et syn saa motte oss der (synd at me ikje hadde me kameraet). Nei der va d disco lys, hoge musikk, folt me folk og heila personalet saa va Ladyboys stod aa dansa. d va heilt hysterisk morsomt, et syn eg e redde me ALDRI komme t aa glomma.

Bussen gjekk direkte fra Bangkok t Siem Reap. Me hadde blitt advart mot denne grensaa. D har vert undersokelser og d e vist at dette e den verste grenseovergangen i heile verden. De prove aa lura deg, gaar gjennom bagasjen din og stjele. Allerede paa bussen provte guiden aa lura oss. han ville me sko levera inn passet t han saa han konne fixa visum. d va bare d at prisen va saa mye hogare enn d den sko ver. 20 dollar kosta d egentlig, men han ville at me sko betala 35. altsaa 15 dollar rett i lommaa. me va stae og leverte seff ikje fra oss passaa. Han provte aa sei at me maatte staa i ko i mange timer og at d faktsikt va saa dyrt naa, men NEI. De provte aa lura oss flerne ganger me forskjellige historier. T slutt kom me t grensaa og der sko de selfolgelig ha 30 dollar sjol om d stod VISA 20 DOLLAR paa et skilt rett ovenfor lukaa. Itte mye mye krangling fekk me og t slutt heile bussen d for 20 Dollar :) ohhh Yeah flinke jenter. Der royg aarslonnaa diras ;P

Et hostell hadde betalt bussen vaar t aa kjora oss der. De hbte me va saa trotte at me bare kom t aa ta oss inn der. Men Astrid og Sara e stae og vil ikje bli me paa saann. saa me fekk me oss ein gjeng og vandra gadelangs ganske lenge for me fant et ledigt hostel. Men d va vert d. Hostelle saag mer ud som et fint hotell enn et Hostel.

Dagen itte dro me og 4 andre t Angkor Wat. Fyste delen me va i va greie nok og saa blei d bare finare og finare. Domt at me bare hadde 1 dag paa oss. saa hvis naagen ska reisa der maa de ha minst 2 dager... me fekk bare ledige buss dagen ittepaa, saa d va derfor me maatte reisa.

Tog VIP buss t Phenom Phen (5t) dette gjekk og over all forventning. Men ka me syns om byen vett ikje eg. Boss og stov overalt. Folk saa ikje e saa serlig hyggelige eller hjelpsomme, og e de hjelpsomme saa ska de bare lura deg. fyste nattaa sov me paa et sjikkelig FELT hostel, me vaakna midt paa nattaa aa trodde naagen provte aa bryda seg inn. Masse lyder overalt, me va livredde og d fysta me jore naar solaa stod opp va aa bytta hostel. Naa bor me paa ein ok plass me kjekke hjelpsomme folk, saa ikje bare sitte aa royge hasj heile dagen. D va ein lettelse aa komma vekk.

I gaar brukte me dagen paa aa se Killing fields og Toul sleng museum. Dette va rett og slett ein fele opplevelse. Taarene presste paa og me sa ikje saa mye resten av dagen. Pol Pot va ein fele fele mann. Men me e glade for at me har vaert der. Litt skremmanes at det ikkje e saa lenge siden dette skjedde. Faar deg te aa tenka.

Paa kvelden skolle me gaa ud for aa sjekka livet i Phenom Phen. Dette va ein store skuffelse! Kan ha naage me at det va tirsdag, men ligavel... Saa det blei ein tidlige kveld paa oss! I dag har me heller ikke gjort saa mye. Har slappt litt av paa hostellet aa sett ein film. Me e trotte av aa reisa, pakka sekkane aa alltid ha naage me ska ud paa. Saa naa ser me fram te aa komma te Krabi aa slappa av paa strannaa. Me har pakkt sekkene og e klar for aa ta flyet i maaraa tidligt.

Cambodia har ikkje vaert det stora, sjol om me ikkje ville vaare foruten det. Tror me skolle vaert flinkere te aa kombinera storbyer med strender. Har ikkje hatt mangen dagene kor me har faat slappt av. Men: me har hatt ein heilt fantastiske tur te naa aa mott masse kjekke mennesker. Me har allerede bjynt aa faa litt panikk for at me bare har 3 mnd igjen!!! Tiaa gaar alt for fort.

Sette pris paa alle kommentarene aa meldingene hjemmenfra. Det e utroligt kjekt aa horra fra daakker:) Saa keep up the good work:)

Dette va alt for denne gang, over og ud!!

A & S

11 kommentarer:

  1. Hei jenter.
    Så gildt å høyra fra dokke. Fantastiske bilder og kommentarer.Flinke og reisevante har dokke og blitt. Er reint stolte. Skal bli godt med nogen dager på stranden nå. Det har dokke vel fortjent!
    Her er det snø og litt vinter. Skal visst vara nogen dager og. Holder på med forestillingen på skulen, og det er mirakkels.
    Ha det godt jenter, fortsett med å ta godt vare på kvarandre og da det gildt.

    Mange varme klemmar fra mamma Velaug

    SvarSlett
  2. hei...
    awsome chickas...
    wow dette ser meget spennanes ud, kor flinke dokk e.. og ja eg ser astrid, men va det ein tull, va ikkje akkurat så vanskeligt å se na!?!?

    ellers så sidde eg fortsatt i varmen, hadde meg ein sole fri dag i går for det e visst ikkje alltid at rødt blir brunt, doh!!!
    ellers så skjer der ikkje det stora...

    masse klemmer te dykk begge...

    SvarSlett
  3. Hallo.
    Her sidde eg i kulden, -15 grader på dagen men me har det kjempe kjekt fordeom :-)
    Fy så flinke dåkker e, skikkelige stabeis e dåkk åg, ingen så ska få lura dåkk nei, men det e bra.

    Gled dåkk te dåkk komme te Krabi, eg lengte så sinnsykt tebage.... Ta longtailbåten te Raily beach, heilt fantastiske plass men husk å smøra dåkk. Va her Roy André blei svidde så det holdt ;-/

    Kosa dåkk vidare.
    Glede med forresten te du komme hjem igjen.

    Store klem fra storesøss så e utrolig gla i deg.

    SvarSlett
  4. Hei hei!

    Nå angre eg skikkelig på at eg ikke blei me på turen. Det ser utrolig spennanes å kjekt ud. godt å hørra at dokke ikke lar dokke lura av alle så prøve å få nogen ekstra dollar ut av dokke.

    hjemma e det surt og kaldt. me ska snart på øvelse så eg har ganske mye å gjør på jobb og om dagene. ellers går et fint me mg å snowball!

    kosa dokke videre:-)

    SvarSlett
  5. Hallå jenter!
    Ni ser ju ut att ha det väldigt bra. Själv njuter man av sina sista semesterdagar i -10 gradig kyla. Börjar jobba på måndag igen... det ni =) Hoppas ni får en forsatt bra resa!
    //Christian

    SvarSlett
  6. Hey du der lengre oppe i kommentar-rekkå, kati ska me spilla squash??

    Anyways, d virke som dåkker har d heilt supert! Må allti kalkulera inn at folk prøve å lura dåkker på sånne turar, men dåkker virka te å håndtera d bedre enn sjølvaste Chuck Norris.

    Akkurat nå e me i Stockholm. Kjørte laaang tur fra Fünesdalen oppe langt svenskegrenså (ca 7 mil fra Røros så ganske nærme grenså) å her te Richard å Sara så bor i Stockholm i går kveld. Flyr te Oslo å så videre te Stavanger om noen timar, å d ska bli godt å komma hjem nå, sjøl om turen har vært veldig kjekke!

    På mandag e d tebake på jobb.. eller.. hmm.. nei d e d visst ikkje nei! :) Eller jo, egentlig så e d d, men eg har lovd meg sjøl at eg ska vær ein goe sjef ;)

    Nei me får pressa luftå ut av luftmadrassen me har logge på i natt (jadda, drømme-svane-madrass) å eta ei svenske skjeva å så komma oss oppøve te Arlanda. Satse på at snøkaoset i Oslo har smelta vekk i dag (Gardermoen va jo stengt i går pga fira tusen tonn snø så ramla ner på ittemiddagen).

    Kosa dåkker masse i Krabi å husk å jørr så Kristine sa å besøka dei strendene å d. Å ja, husk solkrem ;)

    Klem

    SvarSlett
  7. Hei, hei!
    Må sei at dåkkår har tatt någen fantastiske bilder:) Glede meg t å se alle når dåkkår komme jemm:) Mens dåkkår e ude i varmen, e eg ude i kulden.. Har rennt på agebrett i helgå, og har et kanon stort blåmerke på låret, auuuu!
    E kjempe stolt øve dåkkår, skikkelige hardbakra vikingdamer, som ikkje lar seg lura, hehe... Glad i dåkkår:)
    Stor klem fra meg

    SvarSlett
  8. Heeii søte små! Flinke jenter så oppdatere bloggen så ofte, d lige eg. Då føle eg litt at eg e med på turen eg og!
    Vel, oppdatering fra Tjelta: eg jobbe og holde på med bryllupsforbredelser.Skal henta brudekjolen i byen i dag !!!!!!!! Ser ud som Terese får seg nye naboer snart(de som bor oppe skal selga) Blir sikkert hyttetur til Lyngdal i helgå , så skal Bjørnar ha sitt udrikkningslag 21 feb, så har eg jobbe helg itte det , så ......sånn går no dagan! Kos dokk og isje la de pilla dokk på nasen!Suss i panna

    SvarSlett
  9. Eg e imponerte øve kranglingå dokkas! D e viktikt å ver litt stae:) Veldi kjekt me alle bildene!

    SvarSlett
  10. Hallo!
    Spennanes me bryllupsforberedelser:) Skolle onska at eg konne vaare i bryllupet men eg hb at eg faar se masse bilder aa film naar eg komme hjem:) Horrte at dokk sko faa nye naboer, sko vaare hjemma naa saa eg konne knekkt te eg:) Hadde jo vaare topp!!
    Me kjore beinhardt aa lar ingen lura oss... Nesten litt for harde av og te:) Men hadde jo faat mye tips fra deg Lene for me reiste daa:) Kjekt at dokk fylle me paa bloggen:) Ska oppdatera i maaraa tror eg, me bilder aa stuff fra den sista ugaa!!
    Over og Ud!

    SvarSlett
  11. Heia gode jenter!
    Dagane går og eg vente bare på neste oppdatering før eg reise te London med 3 klasse. fantastisk flott program, glede meg.... har vert på aketur med Lucas ikveld, vidunderlig å få være sammen med disse 2 små guttene....ser et fly og sier: Farfar og Faster reise oppi himmelen....Lucas og....reiser til farfar i påsken. Hadde konsert i Hana kirke igår, flott og ganske meditativt om må seia....her er virkelig vinter, minus 9 om morgonen, og nedi 0 på dagen. t.Ingvild og meg tar oss en skitur på golfbanen så sant anledningen byr seg, og det er omtrent hver dag!gleder meg over alle bilder og fortellinger, var ganske imponert over det franske innlegget....De beste ønsker for alle opplevelsene.....Tanker og klem mammy

    SvarSlett

Tusen takk for at du skrive ein kommentar i bloggen våras :-)